מכרזים



ערעור על פסילת זכייה במכרז ברשות מקומית בשל קרבה משפחתית- ועדת מינהל השירות לעיריות



סעיף 174א לפקודת העיריות (נוסח חדש), קבע את האיסור על העסקת קרובי משפחה באותה העיריה, עסקינן אמנם בחקיקה הרלוונטית לעיריות, ברם קיימת הוראה מקבילה גם בעניין מועצות ולפיכך האמור להלן יפה גם לעניין יתר הרשויות המקומיות.


המחוקק טרח להגדיר בצורה מפורטת את המושג קרוב משפחה לצורך תחולת איסור העסקה ,כמו-כן הסעיף מגדיר את סוגי התפקידים שבגינם חל איסור העסקה - אין מדובר באיסור מוחלט - ולצורך בחינה קונקרטית של כל מקרה לגופו מסמיך המחוקק את שר הפנים ואת ועדת השירות לדון ולבחון את המקרים השונים.


ועדת מינהל השירות לעיריות (להלן- ועדת השירות) הינה ועדה ייחודית שכל ייעודה לדון ולבחון בקשות להעסקת קרובי משפחה ברשויות מקומיות. בהתאם להגדרות המחוקק ועדת השירות תמנה 9 חברים כאשר תמהיל חבריה יהיה מורכב גם מנציגי עיריות, אופן מינוי חברי ועדת השירות וסדר עבודתה נקבע ע"י שר הפנים בין היתר בחוזר מנכ"ל משרד הפנים שמספרו 5/2002 וכן חוזרי מנכ"ל נוספים שהוצאו במרוצת השנים והגדירו את אופן מלאכתה של ועדת השירות.


צא ולמד, כי סוגית העסקת קרובי משפחה ברשות מקומית אמורה להגיע לפתחה של ועדת השירות וזו אמורה לבחון את הנסיבות המקרה הספציפי ולקבל הכרעה בעניין התרת או דחיית העסקה. הרשות המקומית מחויבת לפעול בהתאם להחלטת ועדת השירות. קרי, ועדת השירות הינה הגוף המוסמך לדון בהעסקת קרובי משפחה ברשות המקומית, כאשר הדגש הינו על בחינת החשש לניגוד עניינים שעלול להיווצר לנוכח העסקת קרובי משפחה באותה הרשות, ועל פי החלטת ועדת השרות יישק דבר.


אמנם עסקינן בעקרון ראוי שנועד למנוע בין היתר נפוטיזם בשלטון המקומי, שחיתות  ואף לשמור על טוהר המידות של אותה רשות מקומית.  אולם, לצד עקרונות נעלים אלו (שאין להמעיט כלל מערכם)ישנה חשיבות רבה מעלה לאפשרות לבקר ולבחון את דרך התנהלותה של ועדת השירות כמו גם את אופן קבלת החלטותיה וסבירותן בראי המשפט המנהלי. ועדת השירות הינו גוף מנהלי לכל דבר ועניין ולפיכך חלים עליה הנורמות והכללים של המשפט המנהלי, כל סטייה מכללים ונורמות אלו עלולה להוביל לביטול החלטת ועדת השירות.


הרשות המקומית נוהגת לפרסם משרות לשורותיה בדרך של מכרז פומבי הפתוח לכלל הציבור, פעמים מסוימות מגישים למכרז מועמדים עם קרוב משפחה באותה הרשות, בנקודת זמן זו עומדות בפני הרשות המקומית 2 אפשרויות על מנת לעמוד בכללי איסור העסקת קרובי משפחה, כדלהלן:


א .לפנות לוועדת השירות בעת הגשת המועמדות ובטרם הליך בחירת זוכה.


ב. לפנות לוועדת השירות ככל שהמועמד זכה במכרז, כאשר תוצאות המכרז מותנות באישור וועדת השירות.


 כך או כך, ככל שהחליטה ועדת השירות לפסול את זכיית המועמד במכרז או לחילופין ככל שהחליטה לדחות את מועמדתו עוד בטרם הליך בחירת זוכה- בשל קרבת משפחה לבעל תפקיד אחר ברשות. הרי שדרך קבלת החלטות אלו כמו גם ההחלטה לגופה כפופה לכללי המשפט המנהלי ועל כן יש להתייעץ עם עו"ד למכרזים או עו"ד מנהלי אשר יבחן את התנהלות ועדת השירות ואף יעריך את סיכוי תקיפת החלטת ועדת השירות.


עוד חשוב לציין כי בשל העובדה שמדובר על מכרזים לקבלת תפקיד ברשות, הרי שהערכאה המוסמכת לדון בתקיפת החלטת ועדת השירות או הערעור על פסילת הזכייה במכרז לנוכח החלטת ועדת השירות הינה של בית הדין האזורי לעבודה במחוז בו נמצאת הרשות שפרסמה את המכרז. אמנם מדובר בבית דין ייחודי לדיני עבודה, ברם הדין המהותי שיחול על ערעור פסילת הזכייה במכרז האמור יהיה כללי המשפט המנהלי.


עו"ד למכרזים, עו"ד מנהלי יבחן את החלטת ועדת השירות- פסילת הזכייה במכרז- בפריזמה מנהלית וככל שנפלו פגמים בדרך קבלת ההחלטה או שהחלטה לוקה בחוסר סבירות קיצונית ניתן יהיה לתקוף את ההחלטה ולאשר את הזכייה במכרז ע"י הגשת כתב תביעה בצירוף צו מניעה וזאת בכדי למנוע מצב של מעשה עשוי אשר ימנע מהזוכה שנפסל את הסעד העיקרי המבוקש בכתב תביעתו והוא ביטול החלטת ועדת השירות והכרזתו כזוכה במכרז.




כל הזכויות שמורות לשחר ארביב ושות', עורכי דין




ערעור על פסילת זכייה במכרז ברשות מקומית בשל קרבה משפחתית- ועדת מינהל השירות לעיריות
logo בניית אתרים