מאמרים עתירות ובג"צים


בין שיהוי למיצוי הליכים- שיקולים בעת הגשת עתירה מנהלית

 

 תקנה 3 לתקנות בתי משפט לעניינים מנהלים (סדרי דין), תשס"א -2000 קובעת שעתירה מנהלית תוגש במועד שנקבע לה בדין, וככל שלא נקבע מועד הרי שיש להגישה ללא שיהוי בנסיבות העניין ולא יאוחר מארבעים וחמישה ימים מיום שההחלטה פורסמה כדין או שנודע עליה לעותר.

קרי, ככל שלא נקבע מועד בדין בדבר הגשת עתירה מנהלית, הרי שיש להגישה במהירות המרבית ולא יאוחר מ-45 ימים. בכך קבע מתקין התקנות את עילת השיהוי ומשמעותה במשפט המנהלי. בהתאם לעילת השיהוי, הרי שעתירה שהוגשה בשיהוי דינה להידחות על הסף, ללא דיון בגופן של טענות. לפיכך ישנה חשיבות מרבית להגיש את העתירה ככל הניתן סמוך למועד ההחלטה. באמרת אגב, יוער כי אמנם מועד 45 ימים הינו מועד האחרון להגשת העתירה, ברם קיימים החלטות ונושאים שבעניינם  גם המתנה של  45 ימים בעת הגשת העתירה תיחשב כשיהוי שבעטיה תידחה העתירה.

לצד הבהילות והדחיפות בעת הגשת עתירה מנהלית, ישנו צורך לבחון האם ישנם הליכים ייחודיים שתכליתן להשיג על ההחלטה ולערור עליה. לצורך הבהרת העניין, ניתן דוגמא מתוך מס השבח, בעת מכירת הנכס נדרש המוכר להגיש שומה עצמית לרשות המס ככל ששומתו נדחית, רשאי הוא להגיש השגה מנומקת לרשות המס בגין קבלת שומתו. ככל שגם השגתו נדחתה רשאי הוא לערור לוועדת ערר בעניין. ומה לעניין זה ולהגשת עתירה מנהלית?

ככל שתוגש עתירה מנהלית בטרם מוצו ההליכים הייחודים שנקבעו בגין אותה החלטה, הרי שדינה של העתירה המנהלית להידחות מחמת מיצוי הליכים. לשון אחר, ניתן לפנות לבית המשפט לעניינים מנהלים ולהגיש עתירה מנהלית אך ורק אם מוצו כל ההליכים בעניינה של ההחלטה אל מול אותה רשות או אל מול גופים כמעין שיפוטים שהוקמו לצורך כך.

כאשר הרציונל בבסיס המנגנון של הליכים הייחודיים אל מול הרשות או אל מול גופים כמעין שיפוטים נועד לחלק את הנטל המוטל על בית המשפט לעניינים מנהלים ומכאן ככל שתוגש עתירה בטרם מוצו הליכים הרי שדינה של עתירה זו להידחות  והעותר יתבקש למצות את ההליכים בטרם יפנה לבית המשפט ואף יתכן כי שם ימצא את מזורו.

אזרח שחש נפגע מהחלטה של גוף מנהלי ומעוניין להגיש על החלטה, עלול למצוא את עצמו בקונפליקט מסובך. מחד גיסא,  קיימת חשיבות יתרה להגיש את העתירה המנהלית בבהילות לנוכח עילת השיהוי והסכנה שבדחיית העתירה לנוכח עילה זו. מאידך גיסא, ככל שייחפז האזרח וימהר להגיש את עתירתו בטרם מיצה את הליכי הרשות, הרי שעתירתו תידחה מחמת אי מיצוי הליכים.

לפיכך, בטרם קבלת החלטה בגין הגשת עתירה מנהלית, מומלץ ונדרש להתייעץ עם עו"ד עתירות ובג"צ ולו רק לצורך בחינות סוגיות השיהוי ומיצוי ההליכים מלבד הטענות לגופן של עתירה.

 

כל הזכויות שמורות לשחר ארביב ושות' עו"ד עתירות ובג"צים

 

 



בין שיהוי למיצוי הליכים- שיקולים בעת הגשת עתירה מנהלית
logo בניית אתרים